10. 11. 2014

Carey Heywood: ON

Světe div se! Po dlouhé době vám přináším recenzi na knížku, kterou jsem nedávno dočetla. Mám tu sice resty ohledně jiných knížek, ale protože valná většina z nich si žádá re-reading (protože si z nich nepamatuju absolutně nic), rozhodla jsem se, že je nechám na později a dostanu se k nim postupně, zatímco vám přinesu recenze na něco aktuálního. Pusťme se do toho.

Originální název: Him
Série: Him, 1
Nakladatelství: Galatea
Rok a měsíc vydání: 10/2014
Počet stran: 231
Žánr: YA (minulost), NA (současnost), Romance, Contemporary Romance

Anotace
Posledních sedm let se snažila na svou první lásku zapomenout. A setkání po letech může vyvolat bolestné vzpomínky na jednu osudovou noc...
Sára Millerová nenavtívila svůj domov v rodné Atlantě už dlouhých sedm let. Nic na světě by ji nepřimělo vrátit se zpátky domů, kdyby nebylo svatby jejího milovaného staršího bratra. Mísí se v ní pocit štěstí, že znovu uvidí svou rodinu, ale zároveň i obava, aby se nesetkala s NÍM. Nikdo z její rodiny netuší, proč se tehdy bez rozloučení odstěhovala tak daleko a co ji k tomu vedlo... Ví to jen ON...

ON, jehož od první chvíle celým svým srdcem milovala.
ON, s nímž srovnává všechny ostatní muže a jemuž nemůže nikdo konkurovat.
ON, kdo jí dal pocit, že nic není nemožné.
ON, o němž si myslela, že pro něj není dost dobrá.
ON, na něhož se posledních sedm let snažila zapomenout.
Jediné, co musí udělat, je vrátit se na týden domů a hlavně se s NÍM nesetkat. 

Osobní hodnocení
Už samotná anotace mi nasadila brouka do hlavy. Vkradla se mi do mysli otázka, co se Sáře mohlo tak strašného stát, že se „vypařila“ z rodného města na neuvěřitelných 7 let. Mám už nějaké zkušenosti s podobným typem knížek, tak jsem si vytvořila nějaké své scénáře a nechala jsem na knížce, aby mé domněnky potvrdila, nebo vyvrátila.
Vysvětlení na sebe však nechá v tomto případě dlouho čekat, protože autorka obratně střídá kapitoly odehrávající se v současnosti a v minulosti, aby nám tak kousek po kousku odhalila, co se vlastně stalo. Přechody mezi kapitolami nejsou násilné, neměla jsem tak problém se v ději orientovat. Horší pak už bylo, že kapitola vždy skončila napínavě, takže jsem z dané časové roviny chtěla víc, ale musela jsem si vždy kapitolu počkat. Zhruba poslední 3 až 4 kapitoly datované do minulosti mi už přišly naprosto zbytečné, protože v určitém okamžiku už čtenáři samo dojde, že tam by to přesně mělo skončit a autorka by se měla víc zaměřit na současnost. Konec mi proto díky pokračujícímu střdání kapitol přijde zbytečně uspěchaný a zároveň useknutý. Nějaký ten epilog bych klidně snesla.
Když se zamyslím nad chováním a povahou postav, s čistým svědomím můžu říct, že nerozhodnost a vnitřní boje Sáry mi přišly přehnané. V jistých chvílích to bylo přiměřené, ale s postupně se vyvíjejícím dějem nebyly na místě. Will (v anotaci vystupující jako ON) oproti tomu neměl v příběhu moc prostoru, tudíž se moc neprojevoval, takže vlastně ani nevím, jak bych ho mohla posoudit (kromě toho, že ustavičné kousání do rtu v tomhle případě opravdu sexy nepůsobilo a hodně rychle se to ohrálo). Jestli to byl hlavní záměr autorky to netuším, ale vzhledem k tomu, že má v brzké době vyjít pokračování s názvem ONA, které by mělo být vyprávěno z Willova pohledu, by se to tak asi dalo brát.
Co mám ale knížce opravdu za zlé je zastaralé vyjadřování. Asi za to nebude moct sama autorka, nýbrž ten, kdo měl na starost český překlad, ale číst skoro na každé druhé straně tvary sloves jako „přesvědčit jej“, „buď jej zachránila“, „si jej nevšímala“ opravdu stojí za to – respektive vaše nervy. Není to sice žádný markantní nedostatek, ale po takovém třetím spojení jsem skřípala zuby a někdy až nahlas trpěla.
Příběh jako takový je nicméně miloučký (vidět vývoj vztahu puberťáků se vím všudy je opravdu úsměvný, stejně tak jako Willova neskrývaná náklonnost k Sáře v současnosti), dobře promyšlený, rychle čtivý a sem tam pěkně frustrující (alespoň prvních pár kapitol). Pokud hledáte nějaké oddechové čtení, které vás pohladí na duši, je tohle to pravé pro vás.


O autorce
Carey Heywood žije v Richmondu ve Virginii se svým manželem, třemi dětmi a pejskem Yorkiem. Pracuje ve světě financí a ve svém volném čase pečuje o rodinu. Po nocích se noří do imaginárního světa svých postav, vytváří jejich osudy a přitom si pravděpodobně pochutnává na bonbónech.
Je nejprodávanější autorkou New York Times a USA Today na kontě s 6 knihami a dalšími, které teprve přijdou.



Žádné komentáře:

Okomentovat